کد خبر: 1227395
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۷
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس  در گفتگو با «جوان»:
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به لزوم تمرکز بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور جهت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به واقع دو تا سه ویژگی مهم دارند که می‌توانند به توسعه حضور مردم و نخبگان کشور در اقتصاد مولد کمک و در توسعه آن‌ها نقش ایفا کنند. 
بهناز قاسمی

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد دانش‌بنیان تجربه موفقی در مردمی‌شدن بخش مولد اقتصاد کشور داشته است و باید بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور برای تحقق شعار سال جاری، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم نیز تمرکز شود. دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ مهم‌ترین محور تحقق این امر است که باید دستگاه‌های مختلف همکاری خود را با شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان تقویت کنند. 
 
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به لزوم تمرکز بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور جهت تحقق جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان به واقع دو تا سه ویژگی مهم دارند که می‌توانند به توسعه حضور مردم و نخبگان کشور در اقتصاد مولد کمک و در توسعه آن‌ها نقش ایفا کنند. 
نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ابتدا باید بگویم که ضریب بهره‌وری و راندمان شرکت‌های دانش‌بنیان چندین برابر است، بنابراین در این رویکرد، هرچه شرکت‌ها دانش‌بنیان‌تر باشند، راندمان بیشتری خواهند داشت. 
طاهری با ذکر مثالی در این بخش تأکید کرد: ممکن است زمانی ما نفت‌خام را به فروش برسانیم یا اینکه همین نفت‌خام را به بنزین یا به محصول دیگری تبدیل کنیم، بنابراین این محصول هر چقدر دانش‌بنیان‌تر باشد، یعنی ماده‌ای که قرار است به فروش برسد، دانش فنی مناسبی داشته باشد، در یک حجم ثابت مبلغ بسیار زیادی ثروت تولید خواهد کرد و این مسئله بسیار مطلوب است. 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به سایر ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در تقویت و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بیان کرد: این شرکت‌ها به واقع می‌توانند مانع خروج ارز ازکشور شوند، یعنی اگر فعالیت دانش‌بنیانی در کشور رخ نمی‌داد، مجبور بودیم ارز لازم را تأمین و محصولی که مورد نیاز بود را از خارج تهیه کنیم، بنابراین در قالب این فعالیت دیگر نیاز نیست ارزی را هزینه کنیم و این یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد شرکت‌های دانش‌بنیان است. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند به خارج از کشور صادر و باعث ارزآوری کشور شود، تأکید کرد: معمولاً کشور‌های دنیا به تولیدات دانش‌بنیان نیاز مبرمی دارند. 
وی با اشاره به فعالیت افراد در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: به واقع افرادی که می‌خواهند در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت کنند، افرادی هستند که ما در تأمین اشتغال برای آن‌ها مشکل داریم و معمولاً در این بخش ما با فرار مغز‌ها مواجهیم، بنابراین در صورت تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم این افراد را به کار گیریم و در حقیقت مشارکت مردم اعم از نخبگان و دانشگاهیان را در اقتصاد شاهد باشیم. 
این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر فردی که در کشور ما مدرک دکترا کسب می‌کند، به دنبال این است برود و استاد دانشگاه شود و سراغ اقدام دیگری نمی‌رود و دیگر نمی‌توان مسیر دیگری برای این فرد متصور بود، اما با این فعالیت‌های رخ‌داده در حوزه دانش‌بنیان، مسیر باز می‌شود تا برای اینکه افراد صاحب ایده بیایند و دانش خود را به فن و محصول نهایی تبدیل کنند. 
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به استنکاف برخی دستگاه‌ها پیرو فعالیت با شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار کرد: رویکرد بسیاری از دستگاه‌ها جهت فعالیت با شرکت‌های دانش‌بنیان متفاوت است، اما شرایط نسبت به گذشته مقداری بهتر شده و قانون جهش تولید دانش‌بنیان تکالیفی را ایجاد کرده است که جا دارد بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد. این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان تبدیل به ۱۰ تا ۱۲ آیین‌نامه شده است، اظهار کرد: به واقع باید این آیین‌نامه‌ها به درستی و به صورت جدی مورد پیگیری مسئولان قرار گیرد. 
طاهری تأکید کرد: اقتصاد دانش‌بنیان تجربه موفقی در مردمی‌شدن بخش مولد اقتصاد کشور داشته است و باید بر توسعه نقش اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد کشور برای تحقق شعار سال جاری، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم نیز تمرکز شود. دانش‌بنیان‌شدن صنایع بزرگ مهم‌ترین محور تحقق این امر است که باید دستگاه‌های مختلف همکاری خود را با شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان تقویت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار